605 766 666 aikido.konin@onet.pl

Słowniczek

ai dosłownie harmonizowanie, jednoczenie , zasada harmonii i integracji
ai-hanmi postawa harmonijna – obaj ćwiczący stoją naprzeciw siebie w tej samej postawie
aiki dosłownie harmonijne oddziaływanie (zjednoczenie) ki ; wszystkie rzeczy we wszechświecie powstają dzięki oddziaływaniu pozytywnego i negatywnego ki; celem treningu aikido jest poszukiwanie harmonii własnego ki z ki partnera i ki wszechświata
aikido dosłownie droga harmonii ; nazwę tę przyjął Morihei Ueshiba dla określenia swojego unikalnego systemu
aiki-taiso podstawowe ćwiczenia w aikido; rozgrzewka
arigato gozaimas’ta dosłownie dziękuję ; formuła wypowiadana na końcu treningu, a także w trakcie po zakończeniu ćwiczenia z partnerem
ashi stopa, noga
ashi-sabaki ćwiczenia przemieszczeń, obejmują: ayumi-ashi, suri-ashi, tsugi-ashi
atemi uderzenie we wrażliwy punkt ciała , ma na celu rozproszenie uwagi przeciwnika
ayumi-ashi krok przestawny
bokken drewniana imitacja miecza używana w celach treningowych
chu środek
chudan poziom środkowy – od pasa do barków (określenie wysokości ataku)
dan stopień mistrzowski
do dosłownie droga ; metoda, sposób wewnętrznego doskonalenia się
dojo dosłownie miejsce drogi ; miejsce, gdzie poszukuje się do , sala ćwiczeń w sztukach walki
domo arigato dziękuję bardzo
eri kołnierz
eri-tori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) kołnierza partnera
funakogi-undo dosłownie ruch wiosłowania ; jedno z ćwiczeń wprowadzających służące do poprawienia pracy bioder, wypracowania mocnej, stabilnej postawy oraz do koordynacji oddychania z pracą ciała
gaku kaligrafia z nazwą szkoły, mottem lub myślą filozoficzną zawieszana na ścianie w centralnym miejscu dojo
gedan poziom niski – od pasa w dół (określenie wysokości ataku)
gi tradycyjny ubiór używany w większości sztuk walki
gyaku przeciwny, odwrotny
gyaku-hanmi postawa przeciwna, lustrzana – jeden z ćwiczących stoi w lewej postawie, drugi w prawej
hakama tradycyjne, szerokie spodnie samurajów noszone przez aikidoków (w Polsce – od 2 kyu)
hanmi postawa, pozycja
hanmi-hantachi-waza techniki wykonywane w pozycji „siedząco-stojącej” – broniący się siedzi, a atakujący stoi
happo-giri cięcie w ośmiu kierunkach
hara  brzuch, centrum, miejsce skupiania się energii witalnych człowieka
hidari lewy, lewostronny
hidari-kamae postawa, w której lewa noga wysunięta jest do przodu
hiji łokieć
hiji-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za łokcie
irimi podstawowe wejście, ruch do przodu, wejście w partnera
irimi-tenkan krok w przód i zwrot przez plecy o 180 stopni
irimi-nage rzut, wykorzystujący wejście (irimi)
jiyu-waza metoda treningu – tori wykonuje dowolne techniki przy ustalonym ataku
jo drewniany kij
jodan poziom wysoki – powyżej barków (określenie wysokości ataku)
kaiten okrągły
kaiten-ashi krok do przodu i zwrot w miejscu (tenkai-ashi)
kakari-geiko metoda treningu – tori wykonuje technikę na kilku kolejno atakujących go uke
kamae postawa
kata dosłownie forma ; ćwicząc formy ustalone przez twórcę danej sztuki dąży się do harmonijnego rozwoju ciała i umysłu
kata ramię
kata-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za rękaw (ramię)
katate-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) przedramienia przeciwnika
katate-ryote-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami przedramienia partnera – nazwa stosowania zamiennie z morote-dori
ken miecz
ki siła, energia wewnętrzna, duch
kiai dosłownie nastrój, usposobienie, charakter , również okrzyk ; jest to przenikliwy okrzyk wydobywający się z głębi ciała (z brzucha); na płaszczyźnie duchowej oznacza emanowanie energii witalnej
kihon podstawowy, bazowy
kihon-waza techniki wykonywane w sposób podstawowy, bazowy
kiri ostrze
koho do tyłu
koho-kaiten-ukemi pad miękki, przetoczenie do tyłu – nazwa stosowana zamiennie z ushiro-ukemi
koho-tenkai-ashi obrót przez plecy o 180 stopni
koho-ukemi pad twardy do tyłu
kokyu oddech, siła oddechu
kokyu-nage dosłownie rzut oddechem – rzut wykorzystujący siłę ataku przeciwnika
koshi biodro
koshi-nage rzut przez biodro
kote nadgarstek (dosłownie mała ręka )
kote-gaeshi rzut wykonywany poprzez wykręcenie nadgarstka
kubi szyja
kubishime atak od tyłu polegający na duszeniu przeciwnika przedramieniem
kyu stopień uczniowski
ma-ai dystans
mae przód
mae-geri atak polegający na prostym kopnięciu przeciwnika
mae-ukemi pad miękki, przetoczenie do przodu – nazwa stosowania zamiennie z zenpo-kaiten-ukemi
men głowa
men-uchi uderzenie w głowę po linii prostej
migi prawy, prawostronny
migi-kamae postawa, w której prawa noga wysunięta jest do przodu
morote-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami przedramienia partnera, nazwa stosowania zamiennie z katate-ryote-dori
mune pierś, tors, korpus
mune-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za przód (klapy) kimona
nage rzut
nage-waza techniki rzutów
omote ruch do wewnątrz (przed partnera)
omote-waza ogólna nazwa wersji technik wykorzystujących wejście przed partnera
onegae-shimasu dosłownie: proszę mnie nauczyć – formuła wypowiadana na początku treningu, a także w trakcie przed rozpoczęciem ćwiczenia
osae naciskać, dźwignia
osae-waza techniki dźwigni (unieruchomień)
O’Sensei dosłownie Wielki Nauczyciel – tytuł Morihei Ueshiba – twórcy aikido
randori metoda treningu – tori wykonuje dowolne techniki na kilku równocześnie atakujących go uke
ryo-kata-dori atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami za ramiona partnera (rękawy)
ryo-te dwie ręce
ryote-dori atak polegający na uchwyceniu dwoma rękoma za dwie ręce przeciwnika
seiza siad japoński
sensei nauczyciel (sztuki walki)
shihan formalny
shi-ho cztery kierunki
shiho-giri cięcie w czterech kierunkach
shiho-nage rzut „w czterech kierunkach”
shikko sposób przemieszczania się w pozycji klęcznej
shomen od przodu
shomen-uchi cięcie proste z góry na głowę przeciwnika
soto zewnętrzna strona, na zewnątrz
suburi indywidualne techniki ćwiczeń przy użyciu bokken i jo
suri-ashi krok dostawny – „badanie gruntu”
suwari-waza techniki wykonywane w pozycji siedzącej lub klęczącej
tachi-waza techniki wykonywane w pozycji stojącej
tai-sabaki ćwiczenia zwrotów i obrotów ciała, obejmuje m.in. tenkan, irimi-tenkan
tanto drewniana imitacja noża
te ręka
tegatana dosłownie ręka-miecz
tekubi nadgarstek – nazwa stosowana zamiennie z kote
tenchi-nage rzut „niebo-ziemia”
tenkan obrót, zejście z linii ataku poprzez obrót
tenkai-ashi zwrot w miejscu (na śródstopiu) o 180 stopni
tori partner wykonujący technikę
tsugi-ashi krok dostawny
tsuki uderzenie, cios po linii prostej
uchi do środka, do wewnątrz; cięcie, cios
uke partner atakujący, na którym wykonuje się technikę
ukemi obrona, pad, przewrót
ukemi-waza techniki padów i przewrotów
undo ćwiczenia służące budowaniu brzusznej siły oddechu
ura odwrotnie, do tyłu, ruch na zewnątrz (za partnera)
ura-waza ogólna nazwa wersji technik wykorzystujących zejście z linii ataku
uchi-tenkai-ashi obrót przez plecy o 90 stopni
ushiro tył, z tyłu, do tyłu
ushiro-kubishime atak z tyłu z duszeniem
ushiro-ryote-dori uchwyt z tyłu, obiema rękami za obie ręce
ushiro-tenkai-ashi obrót przez plecy o 360 stopni
ushiro-ukemi pad miękki, przetoczenie do tyłu – nazwa stosowana zamiennie z koho-kaiten-ukemi
ushiro-waza techniki obrony przed atakiem z tyłu
waza techniki
yoko bok, w bok, w kierunku bocznym
yoko-men-uchi atak okrężny, na głowę (skroń) lub szyję
yoko-tenkai-ashi obrót przez plecy o 270 stopni
yoko-ukemi pad twardy w bok
zempo do przodu
zempo-kaiten-ukemi pad miękki, przetoczenie do przodu – nazwa stosowania zamiennie z mae-ukemi
zempo-ukemi pad twardy do przodu