ai |
dosłownie harmonizowanie, jednoczenie , zasada harmonii i integracji |
ai-hanmi |
postawa harmonijna – obaj ćwiczący stoją naprzeciw siebie w tej samej postawie |
aiki |
dosłownie harmonijne oddziaływanie (zjednoczenie) ki ; wszystkie rzeczy we wszechświecie powstają dzięki oddziaływaniu pozytywnego i negatywnego ki; celem treningu aikido jest poszukiwanie harmonii własnego ki z ki partnera i ki wszechświata |
aikido |
dosłownie droga harmonii ; nazwę tę przyjął Morihei Ueshiba dla określenia swojego unikalnego systemu |
aiki-taiso |
podstawowe ćwiczenia w aikido; rozgrzewka |
arigato gozaimas’ta |
dosłownie dziękuję ; formuła wypowiadana na końcu treningu, a także w trakcie po zakończeniu ćwiczenia z partnerem |
ashi |
stopa, noga |
ashi-sabaki |
ćwiczenia przemieszczeń, obejmują: ayumi-ashi, suri-ashi, tsugi-ashi |
atemi |
uderzenie we wrażliwy punkt ciała , ma na celu rozproszenie uwagi przeciwnika |
ayumi-ashi |
krok przestawny |
bokken |
drewniana imitacja miecza używana w celach treningowych |
chu |
środek |
chudan |
poziom środkowy – od pasa do barków (określenie wysokości ataku) |
dan |
stopień mistrzowski |
do |
dosłownie droga ; metoda, sposób wewnętrznego doskonalenia się |
dojo |
dosłownie miejsce drogi ; miejsce, gdzie poszukuje się do , sala ćwiczeń w sztukach walki |
domo arigato |
dziękuję bardzo |
eri |
kołnierz |
eri-tori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) kołnierza partnera |
funakogi-undo |
dosłownie ruch wiosłowania ; jedno z ćwiczeń wprowadzających służące do poprawienia pracy bioder, wypracowania mocnej, stabilnej postawy oraz do koordynacji oddychania z pracą ciała |
gaku |
kaligrafia z nazwą szkoły, mottem lub myślą filozoficzną zawieszana na ścianie w centralnym miejscu dojo |
gedan |
poziom niski – od pasa w dół (określenie wysokości ataku) |
gi |
tradycyjny ubiór używany w większości sztuk walki |
gyaku |
przeciwny, odwrotny |
gyaku-hanmi |
postawa przeciwna, lustrzana – jeden z ćwiczących stoi w lewej postawie, drugi w prawej |
hakama |
tradycyjne, szerokie spodnie samurajów noszone przez aikidoków (w Polsce – od 2 kyu) |
hanmi |
postawa, pozycja |
hanmi-hantachi-waza |
techniki wykonywane w pozycji „siedząco-stojącej” – broniący się siedzi, a atakujący stoi |
happo-giri |
cięcie w ośmiu kierunkach |
hara |
brzuch, centrum, miejsce skupiania się energii witalnych człowieka |
hidari |
lewy, lewostronny |
hidari-kamae |
postawa, w której lewa noga wysunięta jest do przodu |
hiji |
łokieć |
hiji-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za łokcie |
irimi |
podstawowe wejście, ruch do przodu, wejście w partnera |
irimi-tenkan |
krok w przód i zwrot przez plecy o 180 stopni |
irimi-nage |
rzut, wykorzystujący wejście (irimi) |
jiyu-waza |
metoda treningu – tori wykonuje dowolne techniki przy ustalonym ataku |
jo |
drewniany kij |
jodan |
poziom wysoki – powyżej barków (określenie wysokości ataku) |
kaiten |
okrągły |
kaiten-ashi |
krok do przodu i zwrot w miejscu (tenkai-ashi) |
kakari-geiko |
metoda treningu – tori wykonuje technikę na kilku kolejno atakujących go uke |
kamae |
postawa |
kata |
dosłownie forma ; ćwicząc formy ustalone przez twórcę danej sztuki dąży się do harmonijnego rozwoju ciała i umysłu |
kata |
ramię |
kata-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za rękaw (ramię) |
katate-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) przedramienia przeciwnika |
katate-ryote-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami przedramienia partnera – nazwa stosowania zamiennie z morote-dori |
ken |
miecz |
ki |
siła, energia wewnętrzna, duch |
kiai |
dosłownie nastrój, usposobienie, charakter , również okrzyk ; jest to przenikliwy okrzyk wydobywający się z głębi ciała (z brzucha); na płaszczyźnie duchowej oznacza emanowanie energii witalnej |
kihon |
podstawowy, bazowy |
kihon-waza |
techniki wykonywane w sposób podstawowy, bazowy |
kiri |
ostrze |
koho |
do tyłu |
koho-kaiten-ukemi |
pad miękki, przetoczenie do tyłu – nazwa stosowana zamiennie z ushiro-ukemi |
koho-tenkai-ashi |
obrót przez plecy o 180 stopni |
koho-ukemi |
pad twardy do tyłu |
kokyu |
oddech, siła oddechu |
kokyu-nage |
dosłownie rzut oddechem – rzut wykorzystujący siłę ataku przeciwnika |
koshi |
biodro |
koshi-nage |
rzut przez biodro |
kote |
nadgarstek (dosłownie mała ręka ) |
kote-gaeshi |
rzut wykonywany poprzez wykręcenie nadgarstka |
kubi |
szyja |
kubishime |
atak od tyłu polegający na duszeniu przeciwnika przedramieniem |
kyu |
stopień uczniowski |
ma-ai |
dystans |
mae |
przód |
mae-geri |
atak polegający na prostym kopnięciu przeciwnika |
mae-ukemi |
pad miękki, przetoczenie do przodu – nazwa stosowania zamiennie z zenpo-kaiten-ukemi |
men |
głowa |
men-uchi |
uderzenie w głowę po linii prostej |
migi |
prawy, prawostronny |
migi-kamae |
postawa, w której prawa noga wysunięta jest do przodu |
morote-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami przedramienia partnera, nazwa stosowania zamiennie z katate-ryote-dori |
mune |
pierś, tors, korpus |
mune-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) za przód (klapy) kimona |
nage |
rzut |
nage-waza |
techniki rzutów |
omote |
ruch do wewnątrz (przed partnera) |
omote-waza |
ogólna nazwa wersji technik wykorzystujących wejście przed partnera |
onegae-shimasu |
dosłownie: proszę mnie nauczyć – formuła wypowiadana na początku treningu, a także w trakcie przed rozpoczęciem ćwiczenia |
osae |
naciskać, dźwignia |
osae-waza |
techniki dźwigni (unieruchomień) |
O’Sensei |
dosłownie Wielki Nauczyciel – tytuł Morihei Ueshiba – twórcy aikido |
randori |
metoda treningu – tori wykonuje dowolne techniki na kilku równocześnie atakujących go uke |
ryo-kata-dori |
atak polegający na uchwyceniu (trzymaniu) dwoma rękami za ramiona partnera (rękawy) |
ryo-te |
dwie ręce |
ryote-dori |
atak polegający na uchwyceniu dwoma rękoma za dwie ręce przeciwnika |
seiza |
siad japoński |
sensei |
nauczyciel (sztuki walki) |
shihan |
formalny |
shi-ho |
cztery kierunki |
shiho-giri |
cięcie w czterech kierunkach |
shiho-nage |
rzut „w czterech kierunkach” |
shikko |
sposób przemieszczania się w pozycji klęcznej |
shomen |
od przodu |
shomen-uchi |
cięcie proste z góry na głowę przeciwnika |
soto |
zewnętrzna strona, na zewnątrz |
suburi |
indywidualne techniki ćwiczeń przy użyciu bokken i jo |
suri-ashi |
krok dostawny – „badanie gruntu” |
suwari-waza |
techniki wykonywane w pozycji siedzącej lub klęczącej |
tachi-waza |
techniki wykonywane w pozycji stojącej |
tai-sabaki |
ćwiczenia zwrotów i obrotów ciała, obejmuje m.in. tenkan, irimi-tenkan |
tanto |
drewniana imitacja noża |
te |
ręka |
tegatana |
dosłownie ręka-miecz |
tekubi |
nadgarstek – nazwa stosowana zamiennie z kote |
tenchi-nage |
rzut „niebo-ziemia” |
tenkan |
obrót, zejście z linii ataku poprzez obrót |
tenkai-ashi |
zwrot w miejscu (na śródstopiu) o 180 stopni |
tori |
partner wykonujący technikę |
tsugi-ashi |
krok dostawny |
tsuki |
uderzenie, cios po linii prostej |
uchi |
do środka, do wewnątrz; cięcie, cios |
uke |
partner atakujący, na którym wykonuje się technikę |
ukemi |
obrona, pad, przewrót |
ukemi-waza |
techniki padów i przewrotów |
undo |
ćwiczenia służące budowaniu brzusznej siły oddechu |
ura |
odwrotnie, do tyłu, ruch na zewnątrz (za partnera) |
ura-waza |
ogólna nazwa wersji technik wykorzystujących zejście z linii ataku |
uchi-tenkai-ashi |
obrót przez plecy o 90 stopni |
ushiro |
tył, z tyłu, do tyłu |
ushiro-kubishime |
atak z tyłu z duszeniem |
ushiro-ryote-dori |
uchwyt z tyłu, obiema rękami za obie ręce |
ushiro-tenkai-ashi |
obrót przez plecy o 360 stopni |
ushiro-ukemi |
pad miękki, przetoczenie do tyłu – nazwa stosowana zamiennie z koho-kaiten-ukemi |
ushiro-waza |
techniki obrony przed atakiem z tyłu |
waza |
techniki |
yoko |
bok, w bok, w kierunku bocznym |
yoko-men-uchi |
atak okrężny, na głowę (skroń) lub szyję |
yoko-tenkai-ashi |
obrót przez plecy o 270 stopni |
yoko-ukemi |
pad twardy w bok |
zempo |
do przodu |
zempo-kaiten-ukemi |
pad miękki, przetoczenie do przodu – nazwa stosowania zamiennie z mae-ukemi |
zempo-ukemi |
pad twardy do przodu |